אי אפשר לפספס.
אם אתם לא צמים, אז מישהו לידכם בטח צם.
זה הטרנד החדש, והוא סוחף רבים, ספורטאים, לא ספורטאים, צעירים ומבוגרים.
הרעיון העומד בבסיסו נשמע פשוט, וביננו, אפשר לתרגם אותו לשפה עממית בשתי מילים "לסתום ת'פה"…
הרעיון הפשוט הזה עומד בבסיסן של רוב הדיאטות, בין אם יש מאחוריהן "אג'נדה" בריאותית-תזונתית ובין אם לאו,
ובין אם זה נאמר באופן מפורש ובין אם לאו.
ויש בו הגיון ברור. אם נאכל פחות, גם נרד במשקל.
גם כמדברים על שמירה על משקל נמוך, בריאות תקינה, והזדקנות בריאה, רואים שלכמות המזון והקלוריות שאנחנו צורכים, כמו גם סוג המזון, יש משמעות גדולה.
מחקרים מראים כי צריכה נמוכה של קלוריות מעטה את הזדקנות התאים, מונעת התפתחות דמנציה, דלקתיות, מורידה סוכר, ומונעת התפתחות מחלות אחרות הקשורות להזדקנות.
כאשר עוקבים אחרים ריכוזי אוכלוסיות בהם נמצאים ריכוזי אנשים המגיעים לגילאי 100 פלוס בבריאות טובה, המוכרות גם כ"בלו זון", רואים כי צריכה נמוכה של קלוריות, שנובעת מסיבות דתיות או תרבותיות, אופיינית להן.
אבל, לצרוך מעט, לחיות בסגפנות ואפילו על סף רעב תמידי, זה לא רק לא קל – זה כמעט בלתי אפשרי בעולם המערבי שלנו.
דיאטות הצום לסירוגין באות לפתור לנו לפחות חלקית את הפרדוקס הזה ולאפשר אכילה נינוחה ומספקת יחד עם יתרונות הצריכה המוגבלת של קלוריות והצום.
******
יש לי כלל אצבע בעבודה – אני אף פעם לא נותנת לאחרים דיאטות שלא ניסיתי על גופי.
לקח לי זמן להחליט לנסות, אני שונאת להיות רעבה, ואני שונאת דיאטות טרנדיות. אבל הייתה בבית דלקת שלא חלפה, וככל שקראתי יותר על הצומות לסירוגין, מצאתי בהן יותר ויותר הגיון.
אז ניסינו. ברבים אני ובן זוגי
ובעקבותיי, גם כמה מלקוחותיי הטובים ביותר.
ולפני שנצלול לתוצאות ולמסקנות הסובייקטיביות שלנו, חשוב לי להאיר כמה נקודות ביחס לדיאטת הצום לסירוגין:
זו לא דיאטה אחת! יש סוגים שונים של דרכי צום לסירוגין. יש הצמים מס' שעות לאורך היום, יש שצמים יום בשבוע, ויש גם צומות ארוכים יותר. התאמה מדויקת לסוג הצום הנדרש, מחייבת יעוץ מסודר אצל דיאטנ/ית מומחית.
זו דיאטה מתפתחת. כדי להשיג תוצאות לאורך זמן צריך להתקדם בשעות הצום ולהתחיל להפעיל גם מניפולציות נוספות כמו פעילות תוך כדי צום, צריכת תוספים ועוד.
לא מדובר על צום יבש (כמו כיפור, למשל). מותר וצריך לשתות! גם בשעות הצום כדי לא לפגוע בגוף ולגרום להתייבשות וירדה בתפקודיות וכדי לאפשר לגוף לנקות את עצמו מתוצרי הצום שנוצרים בו.
וההארה הכי חשובה – כאשר רעיון פוגש אדם נוצרים חיבורים שונים שתלויים באדם הייחודי ובדרך בה הרעיון הוצג לו.
ואני אסביר את עצמי.
כאשר האדם שנכנס לדיאטה מגיע עם בעיה מובנית – היא מחייבת התייחסות ובדיקה, בין אם הבעיה היא בריאותית, ובין אם רגשית-נפשית.
לילדים, בני נוער ומבוגרים הדיאטה הזו עלולה להיות מסוכנת, כי קשה לעמוד במסגרתה בכל הצרכים התזונתיים הייחודיים לאוכלוסיות הללו. ולכן, אם אתם כלולים באוכלוסיות הללו, אל תעשו את הדיאטה הזו בלי לווי איש מקצוע.
אם אתם לוקחים תרופות, סובלים ממחלה כלשהי, עושים פעילות גופנית אינטנסיבית או אם אתם אכלנים מוגבלים במבחר התזונתי שלכם, קחו ליווי, ואל תיכנסו לדיאטה הזו לבד.
ואם אתם סובלים או סבלתם מהפרעות אכילה בכל רמה שהיא – קחו צעד אחורה. בעיניי, היא ממש מסוכנת עבורכם. תתייעצו וקחו ליווי אם אתם מעוניינים בכל זאת לבדוק את האפשרות לנסות.
ואחרי כל ההקדמה הזו –בואו נתחיל